LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday 1 August 2011

Blogging sama la dengan Facebooking


Assalamualaikum dan Hai

Korang rasa kan, kenapa blogger lain sanggup baca entry-entry yang kita tulis..?? Kalau blog kita tersenaai dalam bloglist blog lain, haruslah dikunjungi setiap kali kita update kan.. Tapi bayangkan kita nie blogger baru.. Blogger newbie.. Masih noob dan tak mempunyai rakan blogger yang betul-betul rapat dengan kita.. Mesti susah nak tarik pembaca kan.. 


Jadi, macam mana nak dapatkan pembaca setia, follower tulen, dan pengkomen tegar.. Salah satu langakah nyer adalah ping link entry post terbaru blog kita di laman-laman so-sial, eg Facebuku. Tapi, apakah tahap keberkesanan nyer?? Adakah kalau korang post kat Fb tuh, konferm-konferm 20~30 orang datang view entry kita?? Tak jugak kan..


tq google

Ok.. Rujuk semula tajuk entry nie.. Blogging = Facebooking.. Apakah itu??

Contoh, dalam ber-fesbook kalau korang post status update korang, brapa ramai agak2 yang komen..?? Selalu nya jumlah pengkomen akan bertambah sekiranya kita femes, disegani dan dihormati oleh rakan-rakan fesbook.. Betol la kan.. Lain la kalau korang lansung tak berkawan, anti-sosial tahap power rangers.. Jadi, untuk femes dan disegani dalam Fb perlukan skill-skill tertentu jugak.. Antaranya, bermesra dengan rakan-rakan  FB lain.. Dalam erti kata lainnya selalu pergi wall dia, post apa-apa, then komen status update dia, komen gambar baru dia.. Mesti rakan fesbook anda suka kan.. 

Samalah dalam berblogging, kalau korang slalu terjah blog orang, tinggal jejak, komen-komen sikit, gurau-gurau skit,jerit kat kotak jerit, konferm blogger lain suka.. InsyaAllah, blogger itu akan terjah semula blog kita semula..


Contoh kedua, dalam ber-fesbok, kalau korang update status macam nie, " Aku skrang kapel ngan Lisa Surihani, sila jangan jeles.. Whaha.. " , agak-agak ramai tak datang komen?? Mesti la kan.. Sebab status tuh  ada unsur lawak, kontervesi dan kegedikan yang melampau.. Ok, bandingkan dengan status ini plak.. " Saya baru minum air masak segelas".. Erk.. Agak-agak nak komen apa la kat status update yang macam tuh kan.. Takkan la nak ucap tahniah plak.. So, kalau nak update status tuh, biarla menarik dan ada daya tarikan..

Sama la dengan blogging, kalau tajuk entry kurang menarik, maka kurang lah pembaca yang ditarik.. Buat la tajuk yang konterversi , berinformasi, lawak dan dapat menarik hati pembaca.. Jangan la tajuk entry camnie "Saya gaduh dengan balak saya".. Then pergi ping entry tu kat Fb.. Bole  dikatakan 70% blogger laki takkan baca benda tuh.. Lain la blogger yang bujang dan tengah mencari awek, mereka munkin gunakan kesempatan itu untuk memancing blogger yang kesedihan tuh.. Haha

Itu jer la yang aku nak kongsi.. Sebenarnya banyak lagi contoh-contoh aku ble bagi..Tapi rasa cukup la setakat tuh jer.. Bukan ada orang nak baca pun kan.. Hermm

Sekian.. Wassalamualaikum



p/s: insyaAllah hari nie stat kerja.. Berurusan dengan PATI.. Doakan aku slamat bekerja..
p/s: owh.. entry nie aku autopublish jer tau..

16 membebel dan merepek:

ecehh. semenjak reti autopublish ni. main autopublish je kejenya. bhahah

p/s : kau ni peminat no 1 power rangers ke apa ? haha

berurusan dgn PATI????
keje pe tu??

gudluck!

p/s : nice one XD

wahhhhhhhhhhhhhh..ni da macam otaiiii!!!! mantapppp!!!

fatin: yer saya mmg minat power rangers.. sampai skrang masih lagi layan.. hehe.. go go power rangers..


nad: ada la.. nnt la crita


Nizam: thx bro..

Keroro: thx.. nice ker?? thx again


Kak Sunah: Uish.. mana da otai.. tak cukup mantap.. masih banyak yang perlu dibaik pulih.. pe pun, thx yer.. :D


Yasir: XD

hebat la.. minta tunjuk ajar.. saya budak baru..

aiman: yer la tuh.. aku pun newbie jugak


Miss Hira: haaha.. x cukup level lagi nie.. :D

kalo nk wt pnjang2, buat la ceramah bersiri..ok pe..hehe...nice entry...lalala

Ecah: mmm.. ingat nak wat sambungan ..nanti la.. skrang sibuk bekerja.. :D

sgt lah bersetuju dgn cth2 yg diberikan....;) btw, berurusan ngan PATI?buat aper ngan diorg..anta balik negara assal?

Nuddyra: erm.. anta pun ada gak.. just nak daftar kan diorang lam sistem imigresen.. nnt senang sikit sistem dah ada :D

eh, baru perasan. selamat bekerja! huhu

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More