LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday 11 August 2011

Single mother who struggle in Islam with 2 kids

Assalamualaikum dan salam ramadhan



Aku terbaca benda nie kat satu blog:

This is the question.
How much price you would pay for entering Islam?

Few ringgits? Hundred ringgits? Thousand Ringgits? Or free of charge?


Minority muallaf have been pay for high price in embrace Islam, including fled from hometown, running away from threatened, living nowhere without sufficient food and drinks.


Sedeyh bila aku baca sampai habis.. Kalau korang nak join besedeyh gak, KLIK KAT SINI..


Jadi, sempena bulan Ramadhan yang mulia ini, marilah sama-sama ringankan tangan untuk menderma ke akaun saudara kita yang memerlukan itu.. Kalau yang ada CIMB klik, lagi senang.. Transfer jer guna intenet.. 5 ringgit ka, 10 ringgit ka, 100 ringgit ka, tak kesah la.. Kita dermalah ikut kemampuan masing-masing yer..



  
Nak tanya.. Korang ada kawan-kawan muallaf?? Aku ada la, dua tiga orang.. Not really close friend, cuma kenal melalui program-program kelab Hikmah KTHO jer.. Aku suka dengar kisah-kisah macam mana saudara muallaf kita menemui cahaya hidayah.. Kebanyakan yang aku dengar memang best, unik dan melekat di hati.. Selalunya, kesusahan dan keperitan yang mereka alami sebelom, semasa dan selepas memeluk agama Islam itu lah yang paling menarik.. Bukannya aku seronok dengan kesedihan orang lain, bukan.. Cuma dengan kisah-kisah mereka membuatkan aku bersyukur yang aku nie dilahirkan Islam..

Tapi malangnya, aku yang dilahirkan sebagai Islam pun tidak se"Islam" para muallaf nie.. Mereka bertungkus-lumus mempelajari agama, sedangkan aku hanya belajar ala kadar sahaja.. Astagfirullah.. 
Marilah sama-sama kita muhasabah diri, cermin diri kita elok-elok, adakah kita dah menjadi seorang hamba Allah yang berjaya? Tepuk dada, tanya iman, tanya diri sendiri.. 


Sekian.. Hanya sekadar perkongsian
Wassalamualaikum



11 membebel dan merepek:

mak cik aku muallaf :) awal2 memang kena buang keluarga. tabah sngt kot. kadang2 rasa iman dia lagi kuat daripada aku. serius

nad nk g keje dh..
xsempat nk bace..nnt lah ek..
bye2

ada kawan yg muallaf.. mmg dugaan dia hebat.. betul.. dorg yg baru islam.. lg islam dr yg sejak lahir islam.. :)

betul, diorang ni lagi mendalam selalunya.

fatin: say hi to ur aunty.. :D.. insyaAllah kita pun ble jadi kuat mcm dia..


NAd: janji ek.. :D


Aiman: betol2


Keroro: mmg do.. depa punya smngat tinggi kot

yup..and mereka lagi menghargai Islam itu sendiri..

tak ada kawan muallaf. tapi hebat kan mereka ni? sedangkan saya ni ~___~

cian kan..kadang2 org muallaf lebih baik dr kita..

munasabah diri. iman dah tahap mana, amal duk mana..

aisyah: betol.. harap aku pun berubah jadi mcm depa..:D


Hira: x per.. slai ada masa, kita berusaha,... :D


Nizam: mmg kesian.. :(


Sha: betol.. self assesmen..

xde kawan2 muallaf..hmm..sedekah itu perlu kn?insya-allah...kalo ade rezeki, same2 la kite bersedekah...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More