LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday 18 June 2011

Dia Tanya, Aku Jawab

Assalamualaikum

Nie bukan crita pasal Lisa Surihani dah.. Aku dengan dier dah takdak apa-apa.. Dia ngan Yusry skrang.. Huhuhu.. T T



Waktu asar tadi aku bukak blogger dan dapat satu komen dari Miss Mata Lebam ( lebam sebab pakai botox ker?? )... Nak tengok blog dia klik DI SINI OK.. Disarankan sebab blog dia baru di-Tune Up oleh Gary SiSipput .. Cantik beb.. Hehehe

Gambar komen beliau.. Haha

Tubesaran tak normal berlaku bila klik gambar nie


Miss Mata Lebam tanya macamna nak link kan gambar yang digam di blog kita ke blog orang lain.. Selalu kita buat macam nie bila kita join segmen / bloglist /GA / contest kan..
Sebenarnya aku pun taktau.. So, aku pun research la kan.. Aku dapat ilmu, dia pun dapat ilmu.. Win-win situation

So, harap2 steps nie boleh la membantu.. kalau tak jadi bagitau la yer..

1. copy dan paste kan gamba yang dikendaki ke dalam dekstop agar lebih senang.

2. dalam mode compose( untuk menaip entry baru) , klik ikon insert picture dan pilih gambar
    yang telah disavekan tadi.

3.setelah gambar itu timbul dengan magic nyer, pergi ker ikon edit html yang berada di atas bucu
   kanan kotak sewaktu menaip entry baru..Klik ikon itu..

4. Akan keluar sesuatu seperti ini.


5. Ok.. Nampak tak coding untuk gambar tuh.?. Yang hurup-hurup nya memang tak boleh difahami
    tuh.. Ok try tengok gambar nie plak.. Selalu nya coding tuh akan kluar macam nie


Nampak tak perkataan yang di-bold kan tu? Yang bahagian atas jer ek.. yang bawah tu ignore..
Tukarkan semua tu dengan website gambar yang diambil tu

6. Preview dulu untuk pastikan samada gambar itu wujud atau tidak

7. Try publishkan entry tuh, dan test klik kat gambar tadi.. Kalau tak menjadi, sila inform yer..

Owh lupa.. Dia ada tanya lagi satu, camna nak letak tag orang lain dalam entry.. Simple jer.. Just taip nama orang/blogger lain tuh, then highligt kan nama tu, then klik link button dan link kan kat website tuan punya nama..

Ok tak?? Kalau konpius mintak maap banyak-banyak.. Sayer pun baru jer berkencimpung dalam arena berbloging nie.. Masih banyak benda yang tak tahu..

Aku pun nak testing lah.. Klik gambar bawah untuk link kan ke Blog Zuhdi Freak Show (blog sendiri pu nak backlink ker?? ).. Haha



6 membebel dan merepek:

bro, camne nak link gambar ke?? buat sama je macam nak tag orang.

highlightkan gambar, pastu add link.

senang :)

itu untuk editor lama kot.. yang editor baru rasa tak boleh.. aku dah try dah..mmg x jadi..

This comment has been removed by the author.

Ade HTML code untuk linkkan, simple je. tp aku tak boleh nak tunjuk kat komen lak. .huhu

hahahahahaa...gary sisiput yer~... hahaha..

Gary: Betol la kan?? Ke Gay SiMeowww

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More