LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday 13 September 2011

Benci Tengok Wayang Hantu Bonceng

Assalamualaikum

Jam laptop ketika ini memaparkan waktu 2:17 a.m... Amboi.. Lambat nya tido.. Esok kuliah stat pukul lapan.. First day tuh, takleh la masuk kelas lambat.. Nanti lecturer dah mark, susah plak nak bodek dia nanti.. Erk.. Niat kena betol ek.. Belajar kerana Allah, bukan sebab nak ngorat lecturer.. Hehe..


Patutnya, penuntut-penuntut Universiti seluruh negara (degree) telah pon memulakan sesi pengkuliahan pada hari isnin (14 Syawal).. Tapi, untuk kelas aku, hari Isnin free.. Tak der kelas.. Jadi, untuk mengeratkan hubungan silatrurrahim antara rakan sperjuangan semua setelah empat bulan berpisah, kamilah pergilah ber-ronggeng.. Aktiviti yang dilakukan: main bowling, shpping and tengok wayang.. Eyhh.. Laki pon shopping okeyh..


Nak ringkaskan jer, sebab ada benda penting nak citer perenggan seterusnya.. Main bowling waktu petang kat tebrau, lepas tuh shopping kejap kat jusco tebrau, then sambung tengok wayang, Hantu Bonceng..



Main body entry nie ada kaitan la ngan citer wayang yang aku baru tengok tadi.. Nak pandangan professional pasal filem nie, bukan sini la tempat nya.. Sini komen pedas-pedas bleh la.. Ermmm... Ikut kan hati aku, citer nie best la.. Banyak lawak.. Agak seram bagi sapa-sapa jiwa kecil tuh... Tapi aku tengok wayang tadi dengan penuh rasa kebencian dan kesedihan.. Sob sob.. ;[


Sepanjang sejam lebeyh wayang nie, ada la jugak diterapkan nilai-nilai Islam.. Tapi, nilai Islam itu dilakonkan dengan cara yang begitu sambil lewa, seolah-olah diperkotak katikkan... Okeyh contoh, ada satu scene nie, watak Halimaton (jue aziz) tengah sedeyh sebab amran(zizan ml) men ngan pompuan lain.. Member dia, Mimi pon dengar la rintihan dengan penuh prihatin dan kasih sayang.. So gula-gula gituh.. Sbelom mimi kluar ngan balak dia, ada la dia nasihat kan Halimaton " be strong ok.. X nak sedeyh2.. Jangan lupa solat tau"...




Perghhh.. Macam bagus gila kan Mimi nie.. tapi, bila dia sebut gituh, satu wayang tergelak.. Pelikkan?? Sebabnya, Mimi tuh minah rempit/bohsia... Tak pakai tudung, baju lengan takdak, pakai skirt + legging, duduk serumah dengan balak yang bukan muhrim...


Alah, mesti ada setengah orang akan cakap, "kira ok la tuh Mimi bagi nasihat macamtuh, ingat jugak Allah".. Wei, bayang kan kalau Kak Wardina, or Irma Hasmie yang cakap camtu kat Halimaton, korang ingat wayang tuh akan gelak berdekah ker?? Tak der nyer.. Konferm ahli wayang akan amik serius benda nie.. Sekurang-kurang nya ada la jugak kesan kat audience.. Ini tak, macam Islam tuh dibuat-buat untuk menjadi bahan ketawa... Astagfirullah.....


Aku setuju la dengan ustaz yang kluar tv3 Jumaat lepas (al-kulliyah), kalau nak filem Malaysia nie bebas unsur2 barat dan kotor nie, bagi para ulamak dan alim agama tapis dulu.. Kalau difikirkan sesuai, maka dibolehkan untuk dipasarkan.. Entahla, cakap kadang-kadang terlampau senang, tapi kalau sokongan tak dak, tindakan tak dak, benda takkan jadi punyer..


Maaflah, tertulis panjang.. Maklumlah, dah lebeyh 36 jam tak update.. Idea skali timbul, kena la tulis puas-puas.. Hehehehe..

Sekian dulu... Renung-renungkan, dan selamat beramal...
Adios minna san
Wassalamualaikum

p/s: insomnia la plak.. adeiii.. Nak lepak N24, member suma dah tido.. kahatamkan komik conan no 71 lah.. Ayuhh

19 membebel dan merepek:

pengkritik awam nihh. :) agree !

byk cite melayu asik tnjuk kelab mlm..
yg penting cite ni byk merosakan pemikiran org islamm

wah, untunglah tengok wayang. hahaha :D

amboi ko merayau smpai jusco tebrau gtu....bukan ader cinema gak ker kat Giant tuh ?(time aku dl x der lagi tau !)

citer tuh aku aku tak tgk lg...tp dr pmbacaan aku org kater best....cuma cam ko cakap tuh la...macam mpermain2kan agama...ko tgk x drama tv3 kol 10 hr sabtu lpas....OHHHHH HARAMMMMMMMMMMMMMM tajuk dia...ak tgk dialog dia cam comey2 gak citer tuh....but still macam ader unsur2 mpersendakan agama....aaaiiiisshhhh~

ttiba aku tgh memorise otak aku bila ko sebut N24....>>>ala2 bilik komputer kan ctu....dekat ngan fakulti engine kimia...btol x?hehehehhe....

aritu ade sorg blogger ni..komen cmni gak cite hantu bonceng ni..cam persendakan agama..

prsn gak ramai blogger yg dah tgk cite ni ckp movie ni cam mpermainkan agama tp tu la, hak masing2 utk bersuara kan =)

kemain hapdate slps 36jam mhilang hahaha


weh, aku errr err pinjam nama ko utk new entry ^^

aku blom tgk lgi...klu bley nk tgk gak..

anyway, filem mlysia skrg da hilang konsepnye daa

Fiqa: hehehe.. pengkritik pedas.. hohohoh


Hira: hehe.. x der la untung sangat.. ;p


Nuddyra: alang2 kat tebrau men bowling kat sana.. citer ohh haram tuh tak sempat tengok.. adeii.. N24 tuh dewan peksa la.. skank dia buat kafe..hehe

Nadirah: agak la.. entah la.. itu pandangan aku jer.. :d



Jue: ye ker?? nk baca.. lets go.. hohohoho

uhuhuhu
yeke..
x tgk lagi..x tataw nak komen ape..
hamboiii..tgk wyg x ajak..
hehehehee

btul...setuju gila! org gelak2 bab2 tu kan...so sepatutnya sebelum ditayangkan, kene bg pihak agama tapis dulu..skng ni ramai yg da terpesong..semuanya start dr benda2 mcm ni la..

cheqwa dah tng0k!so far,mcm puas hati cuma time zizan mengucap xhabis tu yang macam geram dengar..huhuhu :/

kak aimie: hehehe.. len kali kiter ajak yer.. hhohoh


Cik Aish: a'ah.. bnda kecik orang pandang remeh, camner benda besaq nak berubah kan.. adeii...


Cheqwa: a'ah.. time tuh pun sama.. mmg geram.. =.=

astaghfirullah. aku pun terjoin seklai gelak tem tuh. tapi pastu aku kutuk. ape la dorang masukkan skrip camni. xde modal laen ke.

mungkin la sebab xde idea dorang selitkan scene cenggini tapi tak patut libatkan agama.

makan la kek tu. penat aku ngan jue bancuh. jangan lupe bagi bgai kat kawan.

nak kek, tunggu la besday ko.

Hanie: okeyh.. nnt besday alu ;agi dua bulan tau.. nk kek vanilla.. tak suka coklat.. haha.. demand lebeyh2 plak.. hohoohoh

ye ye la.aku bagi e-cake.tungguuuu

serius funny cerita ni oldo jalan cerita ntah pape je.... haha

part mimi aku pun rasa awkward

xnengok pun citer ni..sbb rmai ckp xbest..huhuhu

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More